استراتژی های رشد
نفوذ در بازار:
در این حالت، شرکت بر بازارها و محصولاتی که آن را به خوبی میشناسد، متمرکز است. بدیهی است که انتظار میرود اطلاعات خوبی در مورد رقبا و نیازهای مشتری وجود داشته باشد. بنابراین بعید است که این استراتژی نیاز به سرمایهگذاری زیادی در تحقیقات بازار جدید داشته باشد.( شرکت موادغذایی بهروز در دهه ۷۰ ازاین روش استفاده کرد)
توسعه بازار:
در توسعه بازار، محصولات موجود به بازارهای جدید فروخته میشوند. استراتژی توسعه بازار به دلیل اینکه ورود به بازارهای جدید را هدف قرار میدهد و این بازارها به خودی خود ریسکهای زیادی دارند، نسبت به استراتژی نفوذ بازار، ریسک بیشتری را دارد.(مایکروسافت با کنسول جدید بازی ایکس باکس خود، قابلیت پخش با کیفیت ۴K را به کنسول خود اضافه کرد)
توسعه محصول:
در این استراتژیها، محصولات جدید به بازارهای موجود عرضه میشود. ممکن است این استراتژی نیاز به توسعه شایستگیهای جدید داشته باشد. به طور معمول در نتیجه استفاده از این استراتژیها، اصلاح محصول اتفاق میافتد به طوری که میتوان این محصولات اصلاح شده را به بازارهای موجود گسیل کرد.(برای مثال، یک فروشگاه فست فود که در یک ناحیه به خوبی کار میکند، شعبه میزند و یک فروشگاه جدید دیگر در ناحیه متفاوت دیگری افتتاح میکند. در خلال توسعه بازار، فروشگاه فست فود ما این قوه را دارد تا به یک زنجیره ملی تبدیل شود)
تنوع:
در استراتژیهای تنوع، محصولات جدید در بازارهای جدید عرضه میشود. از آنجاکه در این استراتژیها، حرکت به سمت بازارهای جدیدی است که تجربه کمی در آن وجود دارد. استراتژیهای تنوع بیشترین ریسک را دارند. بنابراین وقتی که از این استراتژی بهره گرفته میشود، باید تصور روشنی از دستاوردهای مورد انتظار استراتژی و ارزیابی صحیحی از مخاطرات وجود داشته باشد.(بطورمثال شرکتهای خودروسازی که احیانا دوچرخه نیز تولید و توزیع می کنند)
استراتژی های رشد//مقاله :استراتژی های رشد///توسعه دانش مدیریتی و سازمانی با جی سی ال اینترنشنال/ ۰۲۱۸۸۳۹۷۷۹۵-۸۸۳۹۷۴۴۶