استراتژی های رقابتی پورتر
مطلب زیر جهت افزایش اگاهی افراد در زمینه استراتژی و استراتژی های رقابتی پورتر می باشد.
رهبری هزینه:
در این استراتژی، یک بازار گسترده (تقاضای زیاد) را هدف قرار داده و کمترین قیمت ممکن ارائه میشود. برای این کار یا هزینهها تا حد ممکن پایین نگه داشته میشود یا بر سهم بازار بیشتر با متوسط قیمت صنعت تاکید میشود. در هر صورت، نکته این است که هزینهها تا حد ممکن پایین نگه داشته شوند. شرکتهایی که این استراتژی را به کار میگیرند، معمولاً سرمایه مالی قابل توجه، تدارکات کارآمد و هزینههای کمی در تامین مواد و نیروی کار دارند. این شرکتها، به طور کلی بر فرآیندهای داخلی تمرکز دارند.(هدف شرکت آمازون از قیمت پرداختی مشتریان بابت محصولات یا خدمات دریافتی بکاهد)
تمایز:
در استراتژی تمایز، بازارهای بسیار بزرگتری هدف بوده و به دنبال دستیابی به مزیت رقابتی از طریق تمایز در سراسر یک صنعت است. در این استراتژی روی یک یا چند معیار مهمی که توسط خریداران در بازار استفاده میشود، توجه میشود و شرکت در جایگاهی قرار میگیرد که میتواند این معیارها را به طور منحصربفرد برآورده کند. بکارگیری این استراتژی موجب میشود که بهای تمام شده و متعاقب آن قیمت محصولات بالا برود. تمایز عبارت است از ارائه قیمتهای بالایی که معمولاً هزینههای اضافی تولید را پوشش داده و ارائه محصولی که دارای ویژگیهای منحصربفردی است و مشتریان را نسبت به خرید اینگونه محصولات در مقایسه با سایر کالاهای غیرمتمایز قانع میکند.(شاید بتوان کترپیلار را به عنوان نمونه استراتژی تمایز در شبکه خدمات، بنز و مونبلان و دوپون را به عنوان مصداق استراتژی تمایز در تصویر ذهنی برند، اپل را به عنوان نمونه استراتژی تمایز در حوزه طراحی نام برد)
تمرکز هزینه:
در استراتژی تمرکز هزینه، یک گوشه بازار انتخاب و کمترین قیمت ممکن ارائه میشود بطوریکه مزیت ارزانتر بودن، تنها در یک یا چند بخش محدود از بازار پیگیری میشود. در این صورت محصولی که ارائه میشود یک محصول پایهای (حداقلی و بدون ویژگیهای اضافهتر) است که شبیه به محصولات شرکت رهبر بازار است اما کارکردهای آن قابل قبول است. این محصولات بیشتر از این جهت عرضه میشود که شرکت میخواهد همچنان نامش در بازار باشد. بعضی منابع به استراتژی، استراتژی «من هم هستم» نیز میگویند.( شرکت مینو با محصولات پفک و ساقه طلایی )
تمایز-متمرکز:
شرکت در یک یا چند بخش محدود بازار تمایز ایجاد میکند. در این بخشها نیازهای ویژهای از مشتریان شناسایی شده است. نیازهای ویژه مشتریان بدین معنی است که فرصتهایی برای ارائه محصولاتی وجود دارد که کاملاً متفاوت از رقبا هستند و میتوان در آینده گروه وسیع تری از مشتریان پوشش داد. شرکتهایی که این استراتژی را به کار میگیرند به این نکته مهم دقت کنند؛ مطمئن شوید که مشتریان همان بخش بازاری که انتخاب کردهاید، نیازها و خواستههای متفاوتی دارند. به عبارت دیگر مبنای معتبری برای تمایز وجود دارد و اینکه محصولات موجود رقبا پاسخگوی آن نیست.
گواهینامه CE با GCL International IRAN
۰۲۱۸۸۳۹۷۷۹۵-۰۲۱۸۸۳۹۷۴۴۶